lördag 19 maj 2012

Tiden flyger iväg

Ja, det gör den verkligen.
Imorgon blir Leo 4 veckor. Herregud, 4 veckor när man var gravid kändes ungefär som 4 år. Veckorna gick så sakta, så sakta och nu har jag inte ens hunnit blinka och jag har varit mamma i 4 hela veckor.
Dom bästa veckorna i mitt liv, utan tvekan.

Leo fortsätter att vara världens snällaste bäbis. Egentligen är det väl konstigt att man kallar dom för snäll för även om dom skriker så är det ju inte så att bebisen vill vara dum, han har ju ont i magen eller är hungrig osv. Bebisen önskar nog att den var nöjd och inte behövde skrika.
 I alla fall så är Leo nöjd och glad, säger till när han är hungrig bara. Han är lite svår att lägga på kvällen men han är ju så liten också så det är svårt att få in några rutiner tycker jag.
Jag var rädd i början för att ha honom i sängen för jag är rädd att det ska ramla täcken eller kuddar över honom eller kanske en mamma eller pappa, den rädslan har i alla fall släppt och han sover bredvid mig nu.
Joel sa att han ska ta natten som kommer ( Leo vill alltid äta vid ca halv fyra) och då grät jag en skvätt för jag trodde att han menade att han skulle ha Leo på sin sida och jag kan ju inte sova utan honom tätt intill. Men jag ska få ha honom sovandes bredvid mig.

Jag har i allafall lärt mig en del saker som jag gärna skulle ha velat bli tipsad om när jag var gravid och innan jag inledde min shopping karriär till bebisen.
Här är några av mina tips i alla fall.


  • Köp inte kläder som man bara tycker är fina. De enda kläderna man kommer använda sedan är de bekväma kläderna och som är lätta att ta på. Leo i allafall sov hela tiden de första två veckorna så varför skulle jag ta på honom jeans och skjorta när vi bara är hemma och han ligger hela tiden. Mina favoritplagg har varit bodys från HM (som säljs inplastade 3 pack som man kan töja hur mycket som helst, typ 99 kr) och ett par mjuka byxor från Åhlens. 
  • Jag skulle ha köpt ca 75 till med pyjamaser för det går ca 4 per kväll och det leder oss direkt in på nästa punkt.
  • Har man möjlighet så är en tvättmaskin ett måste! Vi kan inte ha det i vår lägenhet och jag springer ner i tvättstugan var och varannan dag och hoppas på att folk har glömt sina tider eller att jag kan sno åt mig en maskin emellanåt. Jag trodde aldrig att det var möjligt att en så liten människa kan producera så mycket tvätt. Jag tvättade imorse i alla fall så nu klarar jag mig kanske till ikväll ; )
  • Bebisarna kräks ju en hel del och på Maxi har dom små frottehandukar, 4 för 20 kr. Värdens bästa kräktrasor! Jag hade köpt speciella, fina med traktorer på för typ hundra kronor på Babyproffsen och dom ligger fortfarande vikta i en låda, värdelösa saker. 
  • Inotyol salva till röd stjärt. Det hade jag inte handlat för jag tänkte att det tar väl tid innan dom får besvär men det kan ju så klart vara tvärtom eftersom deras hud inte är van vid kontakt med något och  i början så bajsade Leo HELA tiden och blev jätte röd och jag kände mig värdelös som inte hade något hemma på en gång. 
  • En nässug. Det gör så ont i mamma hjärtat när man hör att det är snor i lillnäsan och dom inte kan få ut det. : (
Ni som vill ha tips fick några här nu i alla fall ; )

Idag ska vi ta en promenad ner på stan i det fina vädret. Ta en fika eller så. Jag skulle så gärna vilja grilla ikväll men bor man i lägenhet är det inte så enkelt. Då får vi nog äta fisk i ugn istället eller något sådant. Men det är gött dä å!

Förresten så hade jag och Joel varit tillsammans i ett och ett halvt år igår men det glömde vi bort. Ha, ha. Vi får pussas extra mycket idag istället, på varandra och på Leo så klart : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar