tisdag 12 juni 2012

Mat, mat, mat!

Nu har jag suttit på google igen. Vad skulle man göra utan google? Inte för att man får fram så väldigt mycket vettigt ändå men det kan i alla fall lugna ibland. Fast ska jag vara ärlig så stressar det mig nog lika mycket också emellanåt.

I alla fall så är det, det här med maten. Som ni kanske har sett så är min son rund och go, man vill bara pussa på dom där go kinderna hela tiden.
Jag har hört att dom kan inte äta för mycket för dom kräks upp överflödet men jag blir orolig i alla fall för Leo vill fortfarande ibland äta varannan timme och det är ju otroligt mycket. Speciellt eftersom han bara får ersättning nu.
I morse så tänkte jag att jag höjer mängden ett snäpp också gjorde jag 200 ml, det kan han ju aldrig få i sig för det är från 2 månader till 4 månader och Leo är bara 7 veckor. Det sa bara slurp och ungen har inte kräkts en endaste droppe.
Någon annan som har ett matfriskt barn? Är det bättre att ge mindre mängder gånger flera eller större så han klarar sig ett tag? Det är ju hemskt jobbigt för mig när det är varannan timme och tråkigt för honom också eftersom vi inte kan göra så mycket och vara ute längre stunder för vi måste ha tillgång till att kunna värma maten och mata honom. Skulle ju vara skönt att bara kunna slänga fram tuttarna men så blev det ju inte. Tips nu mina mammavänner! :)

Härligt, härligt är det i alla fall att prinsen har börjat sova hela nätterna. Han gjorde det natten till lördag men då trodde jag att det var för att Joel hade tur eftersom det var han som skulle ta honom eftersom jag varit på fest ; ) Men sen gjorde han det igen natten till igår och igår så åt han runt nio, badade och sedan somnade han och sov till halv sex. Mycket skönt för mamman och pappan!

Nu ligger han och snackar i vagnen. Mamman hade kanske önskat att vi kunde lägga oss och sova en stund till nu efter maten men det verkar inte vara ett alternativ. Nog för att det är skönt att sova men jag tänker mest på att dagarna blir så fruktansvärt långa när man är uppe vid 5-6 och inte har ett jobb att gå till. Nu har ju vi druckit kaffe, ätit frukost och jag skulle kunna ta en dusch så vid 9 ungefär då vill ju jag träffa någon och gå och äta lunch. Halva dagen har ju gått! Ha, ha! Tur att jag har många vänner som också är mammor!

Strålande väder ser det ut att bli! Härligt! Idag blir det en promenad med Elina och Neo :)
Kram!

2 kommentarer:

  1. Mejja har alltid varit matfrisk och vi har inte följt tabellen som står på ersättningen. Jag frågade bvc å hon sa att mat ska inte missunna dom mat. Låt dom äta när dom vill... till slut finner dom en rytm. Hon hade rätt för nu äter inte Mejja alls lika ofta:-) Hon kunde oxå äta varannan timme. Å man ska inte ta tabellen så allvarligt utan det är bara på ett ungefär hur mkt ett barn äter ;-) Alla är ju olika:-)

    Mat är ju livet ;-)


    syns imöra! Kram Jonna å Mejja

    SvaraRadera
  2. Jag har fått höra som Jonna säger att man skall ge dom om dom vill ha, nu ammar ju jag fortfarande och har ingen aning hur mycket han får i sig vilket kan stressa mig ibland om han får i sig tillräckligt, men med den vikt ökning som han har så är det inge tvivel om den saken, ibland vill ju han ha varannan timme, men det är ju för att få upp produktionen för att han kräver mer då, lika är det nog för Leo, att när han äter varannan timme så kräver han mer helt enkelt och ersättning måste ju vi som föräldrar öka produktionen på, så om han börjar äta varannan timme så gör då en större mängd nästa gång... Fördelen med att ge flaska är ju att man vet hur mycket dom får i sig, men det kan vara ett stress moment i sig att man hela tiden har koll hur mycket dom äter och äter dom mindre en gång så blir man fundersam varför, fast egentligen är det rätt logiskt, vi är olika hungrig vi också, finns ju inget så litet barn som svälter sig, han äter det han behöver, men det där känner du som mamma bäst, ditt sunda förnuft gjorde ju att du provade ge han mer och det hjälpte, så detta fixar du galant... Kram

    SvaraRadera