fredag 19 augusti 2011

Skamfläck

Jag är en riktig bokslukare och älskar att läsa. Tråkigt nog är jag ganska enkelspårig när det gäller att välja böcker så det finns säkert en massa bra böcker som jag går miste om.
Iallafall så läser jag mest biografier och sanna berättelser om olika livsöden. Det är här mitt intresse finns, för människor som har haft det svårt, eller har det fortfarande. Det som gör det intressant och det som gör att man klarar av att läsa om dessa fruktansvärda saker är att många gånger så finns det lyckliga slut.
Jag vill veta vad dom har gjort för att klara sina upplevelser och tagit sig ur det, kravlat upp ur det svarta hålet och kommit upp i ljuset igen.

Just nu läser jag Skamfläck som Joel köpte till mig igår. Det är fortsättningen på 14 år till salu och handlar om unga människor som säljer sin kropp för sex.  B la en flicka som bara är 14 år och låter gamla gubbar trycka in sina äckliga saker i henne på alla sätt och vis för en femhundring. En femhundring som den lilla tjejen inte handlar för sen heller utan en femhundring som bara gör att hennes ångest växer och växer och hon måste skada sig själv genom att ha sex med ännu en till äcklig torsk. Självdestruktiviteten är det enda som får ångesten att stillas, dom här personerna i boken använder sig av sex medans andra skär sig, super sig fulla, knarkar. Oavsett verktyg så är det ändå samma sak dom vill. Få bort den där jävla känslan.

Jag vill inte bara veta vad dom har gjort för att klara det. Jag har valt en utbildning nu som gör att jag kanske någon gång kommer kunna hjälpa en person som har det svårt. Om inte jag kan så kanske någon annan kan som jag får ge min kunskap till om vad jag har läst och lärt. Då finns jag med i kedjan iallafall.

Alla kan vi inte göra allting men alla kan göra någonting.

1 kommentar:

  1. Har läst 14 år till salu jag med och ska snart läsa den andra jag med!!! =)

    SvaraRadera