onsdag 4 januari 2012

En del av Thailand

Jag har sovit som en stock i natt och det var så otroligt underbart att sova i sin egen säng. Vår älskade säng som är mjuk och har fluffiga kuddar och ett stort fluffigt täcke så man måste ligga nära för att få plats båda två. Jag trodde att Joel skulle sova på andra sidan sängen efter att ha umgåtts med mig 24/7 i 15 dagar men när jag var upp och kissade för ca 5 gången i vanlig ordning så låg han tätt intill mig. <3

Nu så har jag iallafall tänkt att börja berätta lite om vår resa till Thailand och för att detta inte ska bli det längsta inlägget någonsin som ingen ändå kommer orka läsa så har jag tänkt att jag berättar om resan i några dagar i taget.

Dag 1! Vi åkte från Arlanda 13.20 och hade en flygtid på 10 timmar framför oss. Jag har extremt svårt att sova någonstans annanstans förutom i min säng så jag sov inte en blund på hela resan. Det blev att kika igenom några filmer istället. Resan gick ändå bra förutom att jag hade det lite jobbigt med att jag svällde i benen så mycket trots stödstrumpor men det var ändå något jag hade räknat med. Jag har världens snällaste älskling som lät mig ha benen i hans knä emellanåt så att jag fick upp dom en bit iallafall. Vi landade iallafall 06.30 thailändsk tid så det betydde att vi hade en HEL dag till att hålla oss vakna för att lyckas vända på dygnet. Det blev en dag på Patong Beach med en halv flaska solskyddsfaktor eftersom man var vit som ett spöke. Jag tog även en massage på stranden där det fanns en kvinna som masserade mig flera gången utan att kalla en insmörjning i olja för massage. Flera salonger ville inte massera mig eftersom jag är gravid men denna kvinnor förstod att man kan faktiskt hoppa över magen och bara för att jag inte kan ligga på mage så är jag inte handikappad utan kan ligga på sidan. På kvällen åt vi middag på ett ställe som låg brevid hotellet och jag åt någon räkhistoria med sötsur sås. Sedan gick vi till Bangala Road, den stora festgatan och Westberg kom och mötte oss ( En vän och gamla chefen på Bockarna). Mamma, Klas och han festade till det men vid kl 21 kände den här tjejen att nu klarar jag inte mer så jag och Joel gick hem och la oss och sov. Som tyvärr inte gick så bra.

Ja, tyvärr så är det att vi hamnade på ett jävla skit hotell. Så arg jag har varit under vissa dagar har jag nog aldrig varit tidigare, vilket jag tycker att man har rätt och vara när man betalar så fruktansvärt mycket pengar för en resa också får jag inte ens sova på natten. När jag skulle iväg och prata med fritidsresor så ville Joel inte ens följa med mig för han var nog lite orolig att jag skulle ställa till med värsta scenen. Ha, ha ; ) Det som var jobbigt var i allafall dessa punkter och säg gärna vad ni tycker. Överdrev jag med att bli galen? Tänk på att åka till Thailand över jul och nyår handlar inte om en resa för ca 5 000 kronor utan ganska mycket mer.


  • Nattlivet. Ja, vi valde att bo i Patong som är det stora fest stället i Phuket men vi visste ändå att det låg en bit ifrån Bangala, ca 7 minuters gångväg. Det dock inte fritidsresor har skrivit ut är att det finns en till bargata för homosexuella män som låg vart? Jo, precis utanför vårt hotell. Ni vet alla att jag har absolut inget emot homosexuella men jag hade gärna velat veta att det fanns en till bargata! Sen tycker jag kanske också att frisitdsresor kan berätta att du kommer få se små thaipojkar i bara kalsonger som dansar på bardisken framför tjocka, vita äckelgubbar gubbar så fort du sticker ut näsan från hotellrummet. Jag kunde inte sova på nätterna för det var musik på hösta volym till ca 05.00 på morgonen. Varenda eviga dag. En natt var jag ner och skrek på receptionen att dom måste förstå att alla inte kan supa skallen av sig och somna av alkoholen för vissa åker faktiskt till Thailand fast dom är gravid! Det var inte lite bakgrundsmusik i vårt rum heller utan det lät som att vi hade själva festen i vår säng. Det dom erbjöd mig var i allafall ett mindre rum högre upp i huset och då frågade jag om han var riktigt klok som trodde att jag skulle ta ett mindre rum för pengarna som jag hade betalat. Ett mindre rum på ett skit hotell. Nej, tack!
  • Frukosten. Upp på morgonen, trött för att man knappt har sovit och ur less men såg fram emot dagen och tänkte att efter lite mat så blir dagen bättre. Ja, det var ju det. Frukosten var asien inspirerad som inte heller fritidsresor har skrivit ut. Så hotellet var toppen för de personer som vill äta misosoppa till frukost eller varför inte nudlar med fishballs. De låter väl mumsigt kl 08.00 på morgonen. Ägg och bacon fanns det så det har vi levt på i 14 dagar. Mamma och Klas åt inte ens frukosten sista veckan för att dom var så less men jag kände att jag måste för jag har ju liten att tänka på.
  • Personalen. Jag har varit i Thailand förut och har älskat människorna för dom är så trevliga. Det var dom inte på detta hotell och praktiskt taget ingen kunde prata engelska. När vi skulle välja platser till nyårsmiddagen så satt vi framför receptionen och väntade på att någon skulle hjälpa oss men två personen bara totalt ignorerade oss så då gick vi. Städningen på rummet var urusel också. Det ända dom gjorde var att bädda sängen och lägga in nytt toalettpapper. Dom dammade inte badrummet en enda gång på 15 dagar. Inte så mysigt.
  • Duschen. Var totalt livsfarligt. Första veckan hade vi problem med att värmen kunde vara bra men sedan helt plötsligt blev skållhet. Du hade ingen chans att komma undan. Tänk om man hade haft barn med sig? Det var inte heller så skönt på någon överhuvudtaget eftersom man var solbränd också. Dom sista dagarna var det istället helt tvärtom då det inte fanns någon varmvatten alls utan fick duscha i kallvatten. Visst vi är i Thailand och saker fungerar inte som i Sverige men kan du inte kontrollera skållhett vatten så kan du inte ha ett hotell för människor kan bli skadade
Nu har jag varit väldigt negativ men det var bara hotellet som var såhär. Allt annat har varit toppen och det är ju faktiskt så att man är inte på hotellet så ofta. Synd bara att man ska behöva betala så mycket för något som är nödvändigt men som ändå inte är vad man tror att det ska vara.
Nu blev det här iallafall världens längsta inlägg så vi fortsätter resan senare idag eller så. Nu ska jag ta en dusch, skriva handlingslista ( Vad mycket god, svensk mat det ska handlas nu) och vänta på att älsklingen ska komma hem från jobbet. Jag fick en så härlig överraskning att han slutar redan 10.30 idag och är ledig imorgon. Man kunde tro att man skulle bli less på varandra efter att ha varit tillsammans hela tiden under resan men det är faktiskt så att fast jag inte trodde att det var möjligt så är jag ännu mer kär nu. Vi har haft det så romantiskt och mysigt.
Tänk själv att bada tillsammans i ett turkost vatten med en kritvit strand framför dig. Vem blir inte förälskad? <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar