söndag 22 januari 2012

Slutstation Rättspsyk

Fast jag egentligen har drivor med plugg som borde läsas så har jag alltid sagt att precis innan jag ska sova så får jag läsa en annan bok. En bok som jag läser för att jag vill och inte för att jag måste.
Just nu läser jag Slutstation Rättspsyk. Den boken får dig att fastna och går inte att lägga ner. Den är otroligt lättläst om ett ämne som så många har fördomar om och som i stort sett INGEN vet hur man ska hantera. Hur ska man veta det när de personer som lär ut lär ut fel saker?
Vi ska göra så, det här är bäst och vi följer alla i ledet.
Jag är en del av psykiatrin i mitt arbete och jag har aldrig sett några tvångshandskar men nog tror jag att det finns och används. Absolut. Om inte i orginalets version så i någon annan form som egentligen har samma funktion.

När jag läser sådant här blir jag ännu mer laddad för min utbildning. Jag läser för att lära. Bra och dåliga saker. Jag vill lära mig att slå hål på saker och bekämpa.
Jag har inte riktigt kommit underfund med vad jag vill göra efter min utbildning. Vad blir man egentligen som beteendevetare? Jo, i stort sett kan du bli nästan vad som helst.
Inom psykiatrin ska jag vara iallafall.
Nu mer än någonsin.

2 kommentarer:

  1. Hej Mikaela!

    Så roligt att höra att du uppskattar vår bok! Tack för att du skriver om den, att uppmärksamma frågan är ett första steg till förändring.

    Varma hälsningar
    Thérèse Eriksson

    SvaraRadera
  2. Åh, vad roligt att mitt inlägg blev uppmärksammat av dig! Önskar jag kunde göra mer men en dag så kanske! : )

    SvaraRadera