måndag 9 april 2012

Hett ämne

För några dagar sedan så var jag och fikade med några av mina kompisar från mammagruppen plus några fler och då kom vi in på ämnet som väldigt många har åsikter om och helst negativa samtidigt som dom tittar lite snett på personen i fråga.
Även jag har himlat med ögonen och tänkt:
Men är hon redan ute på krogen? Fick inte hon barn för bara några veckor, två, tre månader sedan?

När är det okej för en nybliven mamma att ta sig ut igen?

Som sagt så har jag varit en av de personer som har himlat med ögonen när man ser flickan på dansgolvet och man vet att hon har en två månaders bäbis hemma men det inte jag tänkte på och säkert inte många andra heller är att denna tjej har inte bara varit hemma i två månader, hon har även varit gravid i 9 månader och varken kunnat ätit eller druckit vad hon vill.
Jag har haft tur som har en sådan sambo som har valt att vara hemma mycket tillsammans med mig under graviditeten och han tyckte inte att det var rättvist att han skulle kunna göra så mycket medans jag inte kan det när vi väntar samma barn.
Som gravid får du inte ens äta vad du vill!

Man måste även se till det att livet förändras under en graviditet, ditt umgänge kan bli helt annorlunda. Det beror helt på vart i livet dina vänner står för ditt liv kommer aldrig bli detsamma igen. Jag har bytt umgänge nästan helt och hållet och det är inte för att jag inte tycker om vissa människor längre utan för att vi förväntar oss olika saker av livet och behöver lägga energin på olika saker. Jag har inte kunnat gå ut på krogen eller ens följa med på ett glas vin på Manis. Man kan så klart dricka Cola på Manis men det där glaset ska intas vid ca 22.00 och det är hemskt sent för mig nu som kånkar runt på en till person hela dagarna.
Andra saker som ändras är att man måste prioritera om. Tidigare har jag haft ett gemensamt intresse med mina vänner som är kläder och smink. Detta har varit något som ger mig absolut ingenting eftersom jag inte kan välja kläder efter vad som är fint utan efter vad som man får plats i så jag mår dåligt när jag hör människor prata om allt fint det har köpt och att dom mår dåligt över att de inte fick på sig strlk 24 i jeans.
Eller om vilka färg man ska köpa i säsongens Dior ögonskuggor kommer jag nog aldrig mer behöva fundera över för vet ni hur många blöjor man kan få för en enda ögonskugga?

Så, det jag vill få fram att jag har insett hur saker kan förändras. Jag får böja huvudet ner, titta ner i backen och skämmas över mina tidigare fula tankar jag har haft för den där flickan som är på dansgolvet är inte en dålig mamma för att hon går ut och dansar när hon har en två månaders bebis. Låt henne ha roligt och beundra henne istället för allt hon har gjort, allt hon har gett upp och för alla hennes ensamma kvällar hemma med glassskålen under nästan en ett års period medans ni andra var ute och åt rött kött, drack rödvin och tog en ostbricka till efterrätt.

Hejja Mammor : )

1 kommentar:

  1. (Testar att kommentera för trede gången :P)

    Jag skäms för att erkänna det, men det har hänt att jag också kollat snett på nyblivna mammor som varit ute på krogen. Idag har jag tack och lov vuxit upp och ändrat uppfattning. En nybliven mamma får naturligtvis gå ut och ha roligt så fort hon orkar och känner för det.

    Lycka till med bebisen! :)

    SvaraRadera