måndag 26 mars 2012

JagHatarDennaStatus

Flera gånger så har jag tänkt på en sak men denna gång så slog det mig mer än andra gånger.
Har ni inte alla sett en sådan här status på facebook eller liknande:
JagHatarNärFolkSkaUppdateraAlltDomGör.

Hmm, folk stör sig på vad folk skriver i sin status. Har vi verkligen så lite att göra att vi måste ha tiden/orken till att störa oss på en enda liten rad på facebook?

Jag vet redan om det där för jag har sett det på facebook, ja, jag vet jag såg det på facebook. Läste du det senaste på facebook.
Det är så här det låter och vårt sociala liv pågår på just facebook. Jag har nog aldrig umgåtts så lite med folk som jag gör för tillfället men ändå så vet jag så mycket mer om folk ( jag inte ens känner till och med).

MEN det måste väl ändå vara så att det går för långt när vi börjar störa oss på saker? När vi börjar döma och tro att vi vet hur en viss människa är bara över en statusuppdatering?
En gång för länge sedan så fick jag höra av en person som inte alls känner mig särkilt väl förutom i formella sammanhang men hon hade sett en statusuppdatering av mig där jag tydligen hade städat på morgonen så då sa hon att jag var en sådan där människa som använder facebook för att folk ska berätta hur bra jag är. Jag vill ha uppmärksamhet för att jag var så duktig på att städa.

Hon får tro precis vad hon vill, jag har aldrig lagt någon energi på det uttrycket från en människa vars åsikt betyder zero för mig men den kändes passande nu.

Har vi slutat lära känna varandra för att vi redan tror att vi vet hur alla är?

Jag har ju sett på Facebook!

Man säger att man inte ska döma människor för deras utsida eller vid första ögonkastet men nu när vi lever i en datavärld och det där första ögonkastet kanske aldrig kommer behöver vi då lära oss att inte döma varandra efter facebook?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar