lördag 31 mars 2012

Söndag!

Jag blev väckt av världens underbaraste pussar i morse från min mysiga älsklingen. Jag älskar helgen när han kan ligga kvar en stund och inte bara puss, hej då, nu åker jag på jobbet.

Nu har vi precis ätit frukost framför tv:n och ni hälsomedvetna skulle nog skrika om ni visste vad jag har börjat äta. Jag har alltid varit duktig med att äta gröt på morgonen men nu på slutet så är jag väldigt inne på att äta vanligt vitt toastbröd med apelsin marmelad på. Hemskt gott.

Något som säkert kommer bli ett hett ämne när barnet kommer och blir större och slutar äta på Mamma Mu hela tiden är maten. Jag tycker att jag redan nu hör till höger och vänster om vad barn ska äta osv. Av människor som inte ens har barn.
Vi kan bara veta saker av våra egna erfarenheter och mina erfarenheter är att barn äter inte samma sak som vuxna.
Jag fick äta flingor till frukost när jag var liten för det var det jag tyckte om, det var det barnen åt och jag tänkte aldrig tanken på att det skulle vara godis. Jag åt inte mer godis än andra barn ( på lördagar) för att jag fick flingor till frukost eller ett glas oboy.
Jag var inte överviktig och har aldrig varit. ( Okej, vi glömmer sista året va? ; ) för jag åt helt vanlig mat ( ja, jag är så hemskt att jag anser att flingor och oboy är vanlig frukost för barn). Till frukost åt jag det men sen fick jag spaghetti och köttfärssås, korv och makaroner och makaronipudding till middag ( Med en massa ketchup på.
Barn äter det dom äter och jag har svårt att ett tre åring kommer säga på dagis att nej, tack jag äter inte vit pasta. Har du fullkorn?
Eller: -Mamma, kan du snälla blanda en advocado smoothie till mig?

Det som sedan är viktigt är att jag gick ut för att leka med min lillebror. Jag gjorde av med allt detta vitt eftersom jag rörde så mycket på mig och det är väl där vi måste förändra oss för man ser vart samhället är på väg. Barn sitter framför datorn hela dagarna och där förbränner vi självklart ingenting.

Självklart så pratar jag nu inte om godis, läsk, och annat gotta nu. Det ska höra till helgen. Däremot är saft något som jag tycker hör till barndomen. Barn måste få dricka saft när dom är på kalas eller fika.

Tänk när man t ex är på stan och ska handla lunch om man inte hinner hem. Är inte en korv med bröd drömmen för ett barn, lättsamt att äta och vänligt för plånboken. På reasturanger så består barnmenyn oftast av pannkaka och varför är det så? Jo, just därför att det alltid har varit så och det är vad barn äter.

Min pojke han kommer vara ett barn och han kommer äta barnmat han. Det är fullständigt normalt och det har dom alltid gjort.
Sen klär vi på oss också går vi ut och leker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar